به وبلاگ مذهبی جبرئیل خوش آمدید

خواص آیةالکرسی 1

از امام محمدباقر علیه السلام روایت است که هرکه آیةالکرسی را یکمرتبه بخواند، دور کرده شود از او هزار مکروه و بدی از بیهای دنیا و هزار مکروه و بدی از بدیهای آخرت؛ و سهلترین مکروه دنیا فقر و سهلترین مکروه آخرت عذاب قبر است.

و از رسول خدا صل الله علیه و آله مروی است که کسی که آیةالکرسی را صدمرتبه بخواند، مثل کسی است که در عمر خود عبادت خدا را نموده است.

+ محمد ; ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸٩
comment نظرات ()

برترى ماه رمضان و ثواب روزه آن

 

1. امام باقر علیه السلام به جابر فرمودند: اى جابر! کسى که به ماه رمضان برسد و روز آن را روزه گرفته ، پاره اى از شبش را عبادت کند، فرج و زبان خود را حفظ کرده ، چشمش را از حرام بپوشاند و از آزار مردم بپرهیزد، همانند روزى که از مادر متولد شداز گناهان بیرون مى رود.
جابر مى گوید گفتم : فدایت گردم ، چه حدیث خوبى ! حضرت فرمودند: و چه شرط سختى !

 

2.امام باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگامى که به هلال ماه رمضان مى نگریستند، رو به قبله نموده و دعا مى کردن ( اللهم اهله علینا بالامن و الایمان و السلامه و الاسلام و العافیه المجلله و الرزق الواسع و دفع الاسقام و تلاوه القرآن و العون على الصلاه و القیام . اللهم سلمنا لشهر رمضان و سلمه لنا و تسلمه منا حتى ینقضى شهر رمضان و قدغفرت لنا)
آنگاه رو به مردم نموده و مى فرمودند: اى مسلمانان! هنگامى که هلال ماه رمضان ظاهر شد، شیطانهاى رانده شده زنجیر مى شوند، درهاى آسمان ، درهاى بهشتها و درهاى رحمت گشوده مى شودند، درهاى جهنم بسته شده ، دعا مستجاب شده و به هنگام هر افطار خداوند آزاد شدگانى دارد که آنها را از آتش جهنم آزاد مى کند و هر شب منادى ندا مى دهد (آیا سائلى هست ؟ آیا استغفار کنندهاى هست ؟ خدایا به هر خرج کننده اى عوض و به هر بخیلى تلف عنایت فرما)
و هنگامى که هلال شوال حلول کند، به مؤ منین ندا مى کنند، بامدادان براى گرفتن جایزه بروید که آن روز، روز جایزه است . آنگاه امام باقر علیه السلام فرمودند: هان سوگند به کسى که جانم به دست اوست ، این جایزه درهم و دینار نیست .

 

3. امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا که پیامبر (صلى الله علیه و آله) از عرفات بازگشته و رهسپار منى بود، وارد مسجد شد، مردم گرد او جمع شده و درباره لیله القدر از او سوال کردند. حضرت در آن جا سخنرانى نموده و پس از ثناى الهى فرمودند: هر کدام از شما که درباره شب قدر از من سوال کنید، آن را از شما پنهان نمى کنم . چون همانا من نیز آن را نمى دانم . اى مردم ! بدانید همانا هر کسى با حصت و سلامت به ماه رمضان برسد و روزش را روزه گرفته ، مقدارى از شبش را عبادت کند، مراقب نمازش باشد و به نماز جمعه اش ونماز عید فطر برود، قطعا شب قدر را درک کرد و به جایزه پروردگار دست یافته است .
راوى مى گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: بخدا سوگند به جوایزى رسیده است که مانند جوایز بندگان نیست .

 

4. امام باقر علیه السلام نقل مى نماید که رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگامى که ماه رمضان فرا رسید، یعنى سه روز که از شعبان باقى بود، به بلال فرمودند: در میان مردم تجار بزن . هنگامى که مردم جمع شدند، پیامبر صلى الله علیه و آله بالاى منبر رفته و خدا را حمد و ثنا گفته ، سپس ‍ فرمودند: اى مرم ! همانا این ماه فرا رسیده ،ماهى که سرور ماههاست .
شبى در آن است که از هزار ماه بهتر است . درهاى جهنم در آن بسته شده و درهاى بهشت در آن گشوده مى گردد. کسى که آن را درک کند و آمرزیده نشود، خداوند آن را از خود دور کند. و کسى که پدر و مادر خود را درک کند و آمرزیده نشود، خداوند او را از خود دور کند. و کسى که من نزد او ذکر شوم و بر من صلوات نفرستد، خداوند عزوجل او را از خود دور کند.

 

5. امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: هنگامى که ماه رمضان فرا رسید. رسول خدا صلى الله علیه و آله ایستاد و حمد و ثناى الهى را بجا آورد و سپس فرمود: اى مردم ! خداوند شما را از شر دشمنان جنیتان حفظ کرد. و فرمود (بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را )و به شما وعـده اجابت داد. آگاه باشید که بر هر شیطان رانده شده هفت فرشته گمارده شده است و تا پایان این ماه آن شیطان رها نشود (و بدین ترتیب آن شیاطین بر شما تسلطى ندارد). آگاه باشید که از اولین شب آن درهاى آسمان گشوده مى شود. آگاه باشید که دعا در آن مقبول است .

 

6. راوى مى گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداى عزوجل در هر شب ماه رمضان آزاد شدگان و رهایى یافتگانى از آتش دارد، مگر کسى که با مست کننده اى افطار نماید و هنگامى که شب آخر فرار سد در آن شب به تعداد همه کسانى که در این ماه آخر آزاد کرده است ، آزاد مى نماید.

 

7. امام باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلى الله علیه و آله در آخرین جمعه شعبان سخنرانى نموده و پس از حمد و ثناى خداوند فرمودند: اى مردم ! نزدیک است ماهى فقرا برسد که در آن شبى است بهتر از هزار ماه و آن ماه ، ماه رمضان است . خداوند روزه آن را واجب نموده وعبادت یک شب را با نمازى مستحب مانند عبادت هفتاد شب با نمازى مستحب در سایر ماهها قرار داده است . و پاداش کسى را که در این ماه مبادرت به عمل خیر و نیک مستحبى بنماید، مانند پاداش کسى قرار داده است که واى از واجبات خداى عزوجل را بجا آورد. و کسى که واجبى از واجبات خداوند را بجا آورد، و همانا ثواب صبر بهشت است . آن ماه مواسات ( یارى نمودن ) است . و آن ماهى است که خداوند در آن رزق مؤ منین را افزایش ‍ مى دهد. کسى که به مؤ من روزه دارى در آن افطار بدهد. بخاطر این عمل (پاداش ) آزادى یک بنده و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت .
عرضه داشتند: اى رسول خدا! همه ما توانایى افطارى دادن به روزه دار را نداریم . آن حضرت صلى الله علیه و آله فرمودند: همانا خداوند کریم است . به کسى هم که جز بر مقدارى شیر مخلوط با آن که روزه دارى با آن افطار کند یا شربت آب گوارایى یا چند دانه خرماى ریز توانایى نارد و نمى توانند بیش ‍ از این بدهد. نیز این ثواب را عنایت مى فرمایند. کسى که در آن بر بنده خود آسان گیرد، خداى عزوجل نیز در حساب بر او آسان گیرد. و آن شهرى است که اولش رحمت و سطش آمرزش و آخرش اجابت و آزادى از آتش ‍ است . و در آن شما از چهار چیز بى نیاز نیستند. دو چیز که خداوند را با آن راضى مى کنید و دو چیز است که شما به هیچ وجه از آن بى نیاز نیستند. دو چیز که خداوند را با آن راضى مى کنید، گواهى به این است که هیچ خدایى جز خداى یگانه نیست و همانا من رسول خداوند هستم و دو چیزى که شما به هیچ وجه از آن بى نیاز نیستند، این است که حاجتهاى خود و بهشت را از خداوند خواسته ، از خدا عافیت (تندرستى ) را بخواهید و از جهنم به او پناه ببرید.

 

8. امام باقر علیه السلام نقل مى نمایند که رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگامى که ماه رمضان فرا رسید، یعنى سه روز به ماه رمضان مانده بود، به بلال دستور داد تا در میان مردم جار بزند. هنگامى که مردم جمع شدند، بالاى منبر رفته پس از حمد و ثناى خداوند فرمودند: اى مردم ! همانا این ماه فرا رسید و آن سرور ماههاست . در آن شبى است که بهتر از هزار ماه است . درهاى جهنم در آن بسته شده و درهایى بهشت گشوده مى شود. کسى که آن را درک کند و آمرزیده نشود، خداوند او را از خود دور کند و کسى که پدر و مادر خویش را درک کند و آمرزیده نشود، خداوند او را از خود دور کند و کسى که من نزد او یاد شوم و بر من صلوات نفرستد، آمرزیده نشود و خداى عزوجل او را از خود دور کند.

 

9. امام صادق علیه السلام در آخر یک حدیث طولانى فرمودند: درهاى آسمان در رمضان باز مى شود، شیاطین کند و زنجیر مى شوند و اعمال مومنین پذیرفته مى شود. ماه رمضان خوب ماهى است و در زمان رسول خدا صلى الله علیه و آله به این ماه مرزوق (ماهى که روزیش را داده اند) مى گفتند.

 

10. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداوند در شبى از ماه رمضان آزادشدگانى از آتش دارد، مگر کسى که با مست کننده اى افطار کند، کینه توزى کند یا صاحب شطرنج باشد.

 

11. راوى مى گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم شب مبارکى که در آیه «همانا ما آن (قرآن ) را در شب مبارکى نازل کردیم» آمده است ، چه شبى است ؟ آن حضرت علیه السلام فرمودند: این شب ، شب قدر است که در هر سال در دآخر ماه رمضان قرار دارد. و قرآن نازل نشده ، مگر در شب قدر. خداى عزوجل مى فرمایند « در این شب همه چیز با حکمت الهى مشخص و معین مى شود . » در این شب هر خیر و شر، طاعت و معصیت ، تولد و مرگ و رزقى از آن شب بمدت یک سال معین و مشخص ‍ مى شود. و آنچه قرار است در این شب واقع شود، حتما اتفاق خواهد افتاد، البته خداوند مى تواند هر چیزى را تغییر دهد. عرض کردم: « شب قدر بهتر از هزارماه است »  یعنى چه ؟ آن حضرت علیه السلام فرمودند: انواع اعمال نیک و خوبیها در این شب بهتر از همین اعمال در هزار ماه است که در آن شب قدر نباشد. و خوبیها در این شب بهتر از همین اعمال در هزار ماه است که در آن شب قدر نباشد. و اگر خداوند ثواب مؤ منین را دو چندآن مى نمودند: آنان به چنین ثوابى نمى رسیدند و در هر حال خداوند است که حسنات آنان را دو چندآن مى نماید.

 

12. سعید بن جبیر مى گوید از ابن عباس پرسیدم کسى رمضان را روزه بگیرد و حق آن را بشناسد، چه پاداشى دارد؟ او در جواب گفت : آماده شو ابن جبیر تا چیزى به تو بگویم که گوشهایت آن را نشنیده و بر دلت نگذشته است . خود را براى آنچه که از من پرسیدى فارغ ساز که آنچه پرسیدى علم اولین و آخرین است . سعید بن جبیر مى گوید رفتم و فردا به هنگام طلوع فجر بسرعت خود را به او رسانیده ، نماز صبح را خواندم و مطلب را یاد آورى کردم . او به من رو کرده و گفت : آنچه را مى گویم بشنو. از رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که فرمودند: اگر مى دانستید در رمضان چه پاداشى براى شما نهفته است ، بیش از این شکر مى کردید.
هنگامى که شب اول آن فرا رسید، خداوند حتما گناهان امتم را مى بخشد، همه آنها را آشکار آن و پنهان آن را و دو هزار هزار درجه شما را بالا مى برد و پنجاه شهر براى شما مى سازد.
و در روز سوم خداوند در مقابل هر مویى که در بدنهاى شماست ، گنبدى در بهشت از درى سفید که در بالاى آن دوازده هزار خانه از نور و در پایین آن نیز دوازده هزار خانه از نور است و در هر خانه هزار تخت و بر هر تخت حوریه اى است ، عطا مى نماید که در هر روز هزار فرشته اى هدیه اى به همراه دارد پیش شما مى آیند.
و در روز چهارم خداوند در بهشت جاوید هفتاد هزار قصر به شما عطا مى نماید که در هر قصر هفتاد هزار خانه وجود دارد و درهرخانه پنجاه هزار تخت است که بر هر تختى حوریه اى است ، در مقابل هر حوریه اى هزار دختر بچه خردسال است که لباس آنها بهتر از دنیا و آنچه در آن است ، مى باشد.
در روز پنجم خداوند در جنه الماوى (نوعى از بهشت ) هزار شهر به شما عطا مى کند که در هر شهر هفتاد هزار خانه و در هر خانه اى هفتاد هزار سفره غذا هست . و بر هر سفره هفتاد هزار کاسه است که در هر کاسه اى شصت هزار نوع غذا هست که هیچ کدام از آنها شبیه یکدیگر نیست .
در روز ششم خداوند صد هزار شهر در بهشت به شما عطا مى کند که در هر شهرى صد هزار خانه و در هر خانه اى صد هزار تخت از طلا هست که درازى هر تخت هزار ذراع است . بر هر تختى همسرى از حورالین است که سى هزار زلف جلو پیشانى دارد که با در و یاقوت بافته شده است که هر زلفى را صد کنیز حمل مى کنند.
در روز هفتم خداوند در جنه النعیم (بهشت نعمت ) ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار صدیق را به شما عنایت مى فرماید.
در روز هشتم خداوند مانند عمل شصت هزار عابد و شصت هزار زاهد را به شما عطا عنایت مى نماید، به شما نیز عطا مى فرماید.
در روز نهم خداوند آنچه را که به هزار عالم ، هزار معتکف وهزار جنگجوى در جبهه عنایت مى نماید، به شما نیز عطا مى فرماید.
در روز دهم هفتاد هزار حاجت شما را بر اورده نموده و خورشید، ماه ، ستارگان ، چهارپایان ، پرندگان هر سنگ و گلى و هر خشک وترى و ماهیهاى دریاها و برگهاى درختان براى شما استغفار مى کنند.
در روز یازدهم ثواب چهار حج و چهار عمره را براى شما مى نویسندکه هر حجى همراه با پیامبرى از پیامبرآن و هر عمره اى همراه با صدیق یا شهیدى باشد.
در روز دوازهم گناهان شما را تبدیل به حسنات نموده و حسنات شما را دو چندآن ساخته و در مقابل هر حسنه اى یک هزار حسنه براى شما مى نویسد.
در روز سیزدهم خداوند به عدد هر سنگ و گلى بین مکه و مدینه ، شفاعتى را به شما عطا مى فرماید.
ر روز چهاردهم گویا آدم و نوح علیه السلام و بعد از آنها ابراهیم و موسى علیه السلام و بعد از آنها داود و سلیمان علیهما السلام را ملاقات کرد و با هر پیامبرى دویست سال خدا را عبادت کرده اید.
در روز پانزدهم تمامى حاجتها (یا ده حاجت ) از حاجتهاى دنیا و آخرت را بر آورده نموده آنچه را با حضرت ایوب علیه السلام عطا نموده به شما استغفار مى کنند و در روز قیامت چهل نور به شما عطا مى نماید، ده تا طرف راست ، ده تا طرف چپ ، ده تا روبرو و ده تا پشست سر.
در روز شانزدهم هنگامى که از قبر خارج شوید، شصت لباس به شما عطا مى نماید که آنها را مى پوشید و نیز شترى که سوار آن مى شوید و پاره ابرى براى شما مى فرستد که در گرماى آن روز بر شما سایه مى افکند.
هنگامى که روز هفدهم فرا رسد، خداى عزوجل مى فرمایند: همانا و قطعاو محققا شما و پدرانتان را آمرزیده و سختیهاى روز قیامت را از شما برداشتم .
هنگامى که روز هیجدهم فرا رسد، خداى تبارک و تعالى به جبرئیل ، میکائیل ، اسرافیل حمل کنندگان عرش و کرسى و کروبیان دستور مى دهد که تا سال آینده براى امت محمد صلى الله علیه و آله استغفار نمایند و در روز قیامت ثواب جنگجویان اسلام در بدر را به شما عطا مى فرماید.
هنگامى که روز بیستم فرا رسید، خداوند براى شما هفتاد هزار فرشته مى فرستد که شما را از شر هر شیطان رانده شده اى حفظ نماید، در مقابل هر روزى که روزه مى گیرند روزه صد سال براى شما مى نویسد، بین شما و جهنم خندقى قرار مى دهد، ثواب کسى را که تورات ، انجیل ، زبور و فرقان را تلاوت نموده است ، به شما عطا مى فرماید، به تعداد هر پرى که بر جبرئیل است ، عبادت یکسال را براى شما مى نویسد، ثواب تسبیح عرش و کرسى
را براى شما نوشته و به شماره آیه اى از قرآن هزار حورالعین را به شما مى دهد.
در روز بیست و یکم خداوند قبرهاى شما را هزار فرسخ وسعت مى بخشد و تاریکى و وحشت را از شما برداشته و قبرهاى شما را مانند قبرهاى شهدا و صورتهایتان را مانند صورت یوسف به یعقوب علیهم السلام مى نماید.
در روز بیست و دوم خداوند همانگونه که فرشته مرگ را براى پیامبرآن مى فرستد، او را براى شما مى فرستند، ترس منکر و نکیر را از شما برداشته و شما را ازهم و غم دنیا و عذاب آخرت رهایى مى دهد.
در روز بیست و سوم همراه با پیامبران ، صدیقین ، شهدا، صالحان از پل صراط مى گذرید و گویا همه یتیمان امتم را سیر کرده و همه برهنگان امتم را پوشانده اید.
در روز بیست و چهارم از دنیا نمى روید، تا این که هر کدام از شما مکان خود را در بهشت ببنید و به هر کدام از شما ثواب هزار مریض و هزار غریب که در راه خدا (از وطن خود) خارج شده اند و ثواب آزاد کردن هزار بنده از فرزندان اسماعیل را عطا مى نماید.
در روز بیست و پنجم خداوند در زیر عرش هزار گنبد سبز براى شما مى سازد، که بر سر هر گنبد خیمه اى از نور است . خداى تبارک و تعالى مى فرماید: اى امت محمد! من پروردگار شما و شما بندگان و کنیزآن من هستید. در سایه عرش من در این گنبدها بنشینید و بخورید و بیاشامید، گورایتان باد. هیچ ترسى نداشته و اندوهگین نخواهید شد. اى امت محمد! به عزت و جلالم سوگند قطعاو حتما بگونه اى شما را به بهشت مى فرستم که اولین و آخرین از شما به شگفتى آیند و همانا و محققا بر سر هر کدام از شما هزار تاج از نور خواهم گذاشت و هر کدام از شما را بر شترى که از نور آفریده شده سوار خواهم کرد، شترى که افسار آن نیز از نور است و در این افسار هزار حلقه از طلاست ، در هر حلقه اى فرشته اى از فرشتگان ایستاده و هر فرشته میله اى از نور در دست دارد، و بدین شکل بدون حساب وارد بهشت مى شوید.
هنگامى که روز بیست و ششم فرا رسد، خداوند با نظر رحمت به شما مى نگرد و همه گناهانتان را مى بخشد، مگر خونها و اموال «حق الناس»و در هر روز هفتاد بار خانه هایتان را از غیبت ، دروغ و تهمت پاک مى نماید. هنگامى که روز بیست و هفتم فرا رسدت گویا هر مرد و زن ممنى را یارى کرده ، هفتاد هزار برهنه را پوشانده ، به هزار جنگجوى در جبهه خدمت کرده و هر کتابى را که خداوند بر پیامبرآن خود نازل نوده است ، قرائت کرده باشید.
در روز بیست و هشتم خداوند در بهشت جاوید صد هزار شهر از نور براى شما قرار مى دهد، در جنت الماوى (نوعى بهشت ) صد هزار قصر از نقره ، در جنت العنعیم (بهشت نعمت ) صد هزار خانه از عنبر اشهب (نوعى عنبر خالص ) در جنت فردوس (نوعى از بهشت ) صد هزا شهر که در هر شهرى هزار اتاق است ، در بهشت جاوید صد هزار منبر از مشک که درون هر منبرى هزار خانه از زعفرآن و در هر خانه اى هزار تخت از در و یاقوت و بر هر تختى همسرى از حورالعین هست ، به شما عطا مى نماید.
هنگامى که روز بیست و نهم فرا رسد خداوند یک هزار هزار محله به شما عطا مى کند که درون هر محله اى گنبد سفید است و در هر گنبدى تختى از کافور سفید که بر این تخت هزار رختخواب از سندس سبز است و بر هر رختخوابى حورالعین است که هفتاد هزار لباس پوشیده است ، هشتاد هزار زلف جلو پیشانى داشته و هر زلفى با در و یاقوت زینت شده است .
و در روز سیام خداوند در مقابل هر روزى که سپرى کرده اید، ثواب هزار شهید و هزار صدیق را براى شما نوشته و عبادت پنجاه سال را براى شما مى نویسد، در مقابل هر روز روزه روزه دو هزار روز را براى شما نوشته و بشماره آنچه که رود نیل مى رویاند، درجات شما را بالا مى برد و خلاصى از آتش و جواز عبور از پل صراط و ایمنى از عذاب را براى شما مى نویسد، بهشت درى بنام ریان (سیراب ) دارد که تا روز قیامت باز نمى شود، آنگاه براى مردان و زنان روزه دار امت محمد صلى الله علیه و آله گشوده مى شود. آنگاه «رضوان» خزانه دار بهشت ندا مى دهد، اى امت محمد! به در «رضوان» بیایید و بدین ترتیب ، امت من از این در وارد بهشت مى شوند. اکنون اگر کسى در ماه رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه آمرزیده خواهد شد! هیچ نیرو و قدرتى نیست ، مگر از خداى بلند مرتبه و بزرگ .

 

13. راوى مى گوید: روش رسول خدا صلى الله علیه و آله این بود که به هنگام فرا رسیدن ماه رمضان هر اسیرى را آزاد و به هر سائلى مالى عطا مى نمود.

+ محمد ; ۱٢:۱٤ ‎ب.ظ ; شنبه ٢۳ امرداد ۱۳۸٩
comment نظرات ()

حورالعین

* یکی از بزرگترین و دوست داشتنی ترین نعمتهایی که خدا تو بهشت به بندگانش(البته مردها) عنایت می کنه حورالعین یا همون زنان بهشتیه. حالا داستان این آفریده های زیبای خدا چیه؟

 

 - حورالعین یعنی چه؟

شهید بزرگوار آیت الله دستغیب در کتاب خود(معاد)، می فرماید: «حور» به معنای سفیداندام و «عین» به معنای گشاده چشم (کسی چشم درشت داره) است، پس حورالعین به معنی زن سفید پوستِ درشت چشم است که سفیدی چشمانش به غایت سفید و سیاهی آن به غایت سیاه است و بدنشان به قدری لطیف و سفید و نورانی و زیباست که از زیر 70 لباس ساق پایشان دیده می شود. عقل انسان در مورد حورالعین متحیر و حیران و سرگردان می ماند. اگر قطره ای از آب دهان حورالعین به دریاهای شور بریزد، همه را شیرین می کند. نور حوری، بیشتر از نور خورشید است و نور خورشید در مقابل آنان مثل نور ستاره ای در کنار نور خورشید است. اگر یک حوری به دنیا بیاید همه خلایق هلاک می شوند و اگر لباس او را بیاورند همه بیهوش می شوند. حورالعین مثل مروارید پنهان شده در صدف است.

 

- آفرینش حورالعین از چیست؟

گروهی از ماوراءالنهر، از امام رضا (ع) سؤال کردند که: حورالعین از چه آفریده شده اند؟ حضرت در پاسخ فرمودند: حورالعین از زعفران و خاک بهشتی آفریده شده اند که هرگز فاسدشدنی و فنا ناپذیر نیستند.

روایات زیادی در تفسیر آیه «فیهنُّ خَیراتُ حسانُ» آمده است که: یعنی در شط کوثر حوریانی روییده اند که هرکدام چیده شوند(برداشته یا انتخاب شوند) در جایش حوری دیگر می روید و به قدری این حوری ها نورانی، زیبا و خوشگل هستند که چشم از دیدن نورشان خیره می شود.

 

- خصوصیات و ویژگی های حورالعین:

1) حورالعین همیشه باکره هستند و هیچگاه ثیبه نمی شوند؛

2) مرگ و میر ندارند، همیشه زنده و جاویدند و هیچگاه مریض و بیمار نمی شوند؛

3) حوریان بهشتی هیچگاه حیض و عادت ماهیانه نمی شوند، رحمشان همیشه به هم چسبیده است و دارای مجرای ادرار نیستند؛ چون در بهشت ادرار و غایطی درکار نیست بلکه تمام خوردنی ها به صورت عرق از بدن خارج می شود، آن هم عرقی که بویش مثل مشک و عنبر است؛

4) حورالعین ها هیچگاه بچه دار نمی شوند بلکه اگر کسی در بهشت بچه بخواهد در هر سن و سال و اندازه ای که بخواهد خداوند همانگونه برایش می آفریند؛

5) بدن حورالعین از زیر 70 لباس دیده می شود؛ چنانچه اگر شما سکه پولی را در داخل اسختر یا حوض صاف بیندازید دیده می شود؛

6) بهشتیان از هیچ چیز بهشتی، حتی خوردنیها و آشامیدنیهایش به اندازه حورالعین لذت نمی برند؛

7) بدن حورالعین بسیار شیشه ای صاف و زلال است.

 

- روایت است: هنگامی که فرد بهشتی با همسر خود (حورالعین) خلوت می کند، نمی داند به صورت او نگاه کند یا به پشتش یا به ساق پایش، به هرجای بدن او که نگاه می کند، از فرط صافی و براقی و روشنی و نورانیت، همانند ایینه چهره خودش را در آن می بیند.

 

* خوب اینم از اونچه که من تو کتابهای مختلف درمورد حورالعین خونده بودم، حالا یه چیزی: درسته این آفریده های خدا مؤمنن، پاکدامنن، دست غیر اونها رو لمس نکرده، اگر آواز بخونن حمد خداست؛ اما این دلیل نمی شه که به شوهر هاشون عشق نورزن، نمونه های از عشقی که یه حوریه نسبت به همسر بهشتیش داره ایناست:

 

- پیامبر مکرم اسلام به حضرت علی(ع) می فرماید: زمانی که بهشتیان به در بزرگ بهشت می رسند، فرشتگان زنگ در را چنان به صدا در می آورند که صدایش به گوش حوریانی که خداوند در بهشت برای اولیائش آماده ساخته، می رسد. حوریان بهشتی با شنیدن صدای در بهشت دور هم جمع می شوند و بعضی از آنان به دیگری می گوید: اولیای خداوند(بهشتیان) آمدند، آنگاه درب بهشت به روی آنان گشوده می شود و ایشان وارد بهشت می گردند و همسرانشان به استقبالشان می آیند و می گویند: خوش آمدید، ما چقدر مشتاق دیدار شما بودیم.

- پیامبر اکرم(ص) فرمودند: گاه هست که مؤمنی بر تخت خود تکیه داده است، ناگاه شعاع نوری او را فرا می گیرد. در آن حال به خدمتکاران خود می گوید: این شعاع تابان از کجاست .

ایشان می گویند: این نور حوریه ای است که هنوز تو او را ملاقات نکرده ای. آن حوریه از شوق لقای تو از خیمه خود سر بیرون کرد و به تو نظر کرد، او خواهان تو شده است و محبت تو بر او غالب گردیده است و چون تو را دید که بر تخت تکیه داده ای از کثرت شوق و فرح، متبسم شد و آن شعاعی که مشاهده نمودی و نوری که تو را گرفت، از سفیدی و صفا و پاکیزگی و نزاکت دندانهای او بود.»

 

* یه جایی هم خوندم که مؤمن بعد از رؤیت نور جلال الهی از خودبیخود می شه و از هوش می ره؛ تو این حالت همسرانش به خدا شکایت می کنن که دلمون واسه شوهرمون تنگه، به هوشش بیار! و خدا هم این کار رو می کنه.

 

* حالا که اینقدر از حوریه های بهشتی گفتیم و آب از دهنمون راه افتاد، در عوض چه کاری خدا به آدم حوریه عنایت می کنه؟

 

- خواستگاری از حورالعین در دنیا:

یکی از راویان می گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که می فرمود: وقتی بنده ای بعد از نماز بگوید:{اللّهُمَّ اَعتِقنی مِنَ النارِ وَ اَدخِلنِی الجَنة وَ زَوِجنی مِنَ الحُورِ العینِ}:«خدایا! مرا از آتش جهنم آزاد و خلاص و رها کن و داخل بهشت گردان و از حوریان بهشتی به ازدواج من در بیار.»

جهنم می گوید: خدایا! بنده ات از تو درخواست می کند که او را از من رها و خلاص سازی پس او را آزاد کن. بهشت می گوید: پروردگارا! بنده ات مرا از تو خواست پس او را در من منزل ده. حوریان می گویند: پروردگارا! ما را از تو خواستگاری کرد، پس ما را به ازدواج او در بیاور.

اما اگر بنده ای بعد از نماز این دعا را نخواند، بهشت و حورالعین می گویند: او رغبتی به ما ندارد. و جهنم می گوید: او نسبت به من نادان است و نمی داند اینجا چه خبر است که آزادیش از من را نخواست.

 

- هرکه سوره نوح را قرائت نماید، خداوند در بهشت به او سه باغ عنایت می کند و 200 حوریه به ازدواج او در می آورد که هریک در قصری باشند و همنشین رسول خدا شود.

 

- هرکس در ازدواج بین دختر و پسر یا مرد و زن مؤمنی کوشش کند تا آن دو باهم ازدواج کنند، خداوند 1000 حوریه به ازدواج او درآورد که هرکدام در قصری از دُرّ و یاقوت باشند.

 

- کسی که در دنیا مسجدی بسازد، خداوند در عوض هریک وجب آن، شهری در بهشت از طلا و نقره و یاقوت و زمرّد و زیرجد به او می دهد، ور در هر شهری هزاران قصر و هر قصری هزاران خانه و در هر خانه ای هزاران تخت و در هر تختی یک حوریه و برای هر حوریه هزاران دختر و پسر خدمتگزار، و در هر خانه ای هزاران سفره و در هر سفره ای هزاران طبق و در هر طبقی هزاران نوع غذای رنگارنگ.

 

- از امام محمدباقر(ع) نقل است که فرمود: هرکسی بعد از وضو یکبار آیةالکرسی بخواند، پروردگار عالم به او ثواب چهل سال عبادت می بخشد و برای او چهل درجه(در بهشت) بالا می برد و به او چهل حوریه بهشتی تزویج می کند.

 

- روایت است: هرکس بعد از هرفریضه (نماز واجب)، ده مرتبه سوره«توحید» بخواند، حق تعالی از حورالعین به او تزویج نماید.

 

- روایت است: هرکس روز چهارشنبه، چهاررکعت نماز بگذارد و در هررکعت بعد از حمد یک مرتبه سوره «توحید» و سوره «قدر» را بخواند، خداوند توبه او را از هر گناهی قبول کرده و به او حوریه ای در بهشت تزویج فرماید.

 

* نکته ای که باید بگم اینه که مطمئنا خیلی ها می گن: اووووو چه خبره، 1000 تا 200 تا... یکیش کافیه، وقت نیست. در جواب باید عارض بشم که : چرا وقت هست، یکم با خودتون مزه مزه کنین، بعد از مرگ پرونده آدم بسته می شه یعنی دیگه نه خوبی توش می نویسن نه بدی، نتیجتا اگه مثلا یه مرد 5000 تا همسر هم تو بهشت داشته باشه، تا ابدلآباد با هموناست. بذارین یه جور دیگه بهتون بگم، عکس یه خانوم که به نظرتون خیلی زیباست رو بذارین پس زمینه کامپیوترتون، اینجوری دیگه هر روز چشتون به جمالش روشن می شه، هردفعه هم که می بینینش می گین چقدر خوشگله، خوش بحال شوهرش؛ این ماجرا ادامه پیدا می کنه تا اینکه یه ماهی می گذره، دیگه وقتی اون عکس رو می بینین احساسی نسبت بهش ندارین، انگار عکس یه جوجه تیغی پس زمینه باشه. خوب اون خانومه زشت شده؟ نه خیر شامه شما عادت کرده. تو بهشت هم همینه، اینطور نیست؟

 

* از همه چیز گفتیم الا یک چیز، حوریان بهشتی بینهایت زیبان، بر منکرش لعنت اما زنان مؤمنی که به بهشت می رن، بسیار زیباتر از حوریان هستند و مقامشون هم بسیار بالاتره، تا جایی که رسول خدا(ص) می فرماید: «هر مؤمنی را هفتاد زوجه از حوران می دهند(البته به غیر از اونایی که با عبادت خاص بدست آورده) و چهار زن از آدمیان، که مدتی با حوریه خلوت می کند، مدتی با زن دنیا و مدتی با خود».

این تفاوت در تعداد به این خاطره که مقام و حُسن و جمال زنان بهشتی بسیار بیشتر از حوریهای بهشتیه.

 

*می گن حرف حرف میاره، راست می گن؛ یه چیز دیگه هم لازم شد که بگم: تو کتاب معاد آیت الله دستغیب اینطور نوشته که زنان دنیا توی بهشت می تونن با شوهران دنیویشون ازدواج کنن و اگه نخواستن با یه مؤمن دیگه، در واقع اینجا دیگه حق انتخاب با خانوماست، اونا می تونن شوهر خودشون رو انتخاب کنن که مطمئنن مرد بهشتی هم با کله قبول می کنه.

 

در امان خدا باشین، یا علی...

+ محمد ; ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۸٩
comment نظرات ()

نماز شب یا پوستین قوچان!!!

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-language:AR-SA;} p.MsoPlainText, li.MsoPlainText, div.MsoPlainText {mso-style-unhide:no; mso-style-link:"Plain Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-language:AR-SA;} span.PlainTextChar {mso-style-name:"Plain Text Char"; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Plain Text"; font-family:"Courier New"; mso-ascii-font-family:"Courier New"; mso-hansi-font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Courier New"; mso-bidi-language:AR-SA;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

- حکایت: می گن یه بنده خدایی میاد پیش دوست مسلمانش و میگه: من می خوام مسلمان بشم، باید چیکار کنم؟ رفیقش میگه: باید غسل کنی و شهادتین بگی. این بابا هم این کار رو می کنه. آقایه تازه مسلمان میگه: ایول بابا عجب دین خوبی چقدر راحت بود، کار دیگه ای هم هست؟ رفیقش می گه: نه حالا بیا باهم نماز بخونیم.

نماز شروع می شه با یه امام و یه ماموم، امام جماعت در رکعت اول بعد از حمد می گه«اَقراءُ سورة البقرة» و شروع می کنه سوره بقره رو به خوندن (حالا حساب کنین تا این سوره تموم بشه چقدر طول می کشه)؛ تو رکعت دوم بعد از حمد نیت می کنه و می گه«اَقراءُ سورة الفیل»؛ یهو می بینه رفیقش پا گذاشت به فرار، حالا ندو کی بدو، ناچار نمازش رو می شکنه و میگه: کجا می ری؟ رفیق تازه مسلمان شده داد می زنه: دینت مال خودت، اونکه بقره(گاو) بود اینقدر طول کشید، وای به فیلش!!!

 

- بله دوستان بعضی اوقات وقتی می خوای یه ثوابی ببری، می ری پیش یه (مثلا) دانا (البته بلانسبت اون دسته از بزرگوارانی که خداشاهده من خاک پاشونو سرمه چشم می کنم)؛ و می گی داداش شما که پیشانیت به پاچه بز می گه سلام علیک، مثلا نماز شب چه ریختیه؟ حالا دیگه شروع می شه یازده رکعت بخوان و واسه چهل مؤمن دعا بکن و هفتاد دفعه فلان ذکر رو بگو و هفت بار این رو بگو و سیصد بار اون رو بگو... نتیجه چی می شه؟ از هر هزار نفر یه نفر هم نماز شب نمی خونه.

 

- اما به گفته آیت الله قرائتی عزیز ساده ترین نوع نماز شب اینجوریه:

1) چهارتا نماز دورکعتی می خونی بدون سوره(یعنی بعد از حمد می ری رکوع و سوره اضافه نمی خونی) به نیت «نافله شب»؛

2) دو رکعت نماز بدون سوره می خونی به نیت نماز «شَفع»؛

3) یه رکعت نماز بدون سوره هم می خونی به رکعت نماز «وَتر»

 

- یه جور دیگه هم هست که یه مقدار طولانی تره اما خوب شتری که خار میخوره گردنش رو دراز می کنه (البته حدود پنج شش دقیقه کل نماز طولانی تر می شه نه بیشتر)؛ ذکر بیشتر مساوی با ثواب بیشتر:

1) چهارتا نماز دورکعتی می خونی با سوره به نیت «نافله شب»؛

2) دورکعت نماز می خونی به نیت نماز «شَفع»؛ بهتره تو رکعت اول بعد از حمد سوره ناس و تو رکعت دوم بعد از حمد سوره فلق رو بخونین؛

3) یه رکعت نماز می خونی به نیت نماز «وَتر»، بعد از حمد سه مرتبه سوره توحید و یه مرتبه سوره ناس و یه مرتبه سوره فلق رو می خونی؛ بعد می ری به قنوت و در قنوت می خونی « اَللهُمَّ اَغفـِر للمُؤمِنینَ وَالمُؤمِنات وَالمُسلِمینَ وَالمُسلِمات اَلاَحیاء ِ مـِنهُم والاَموات»؛ بعد می ری رکوع و بعد هم سجده و تشهد و سلام.

 

- نکته: البته یه نکته مهم رو عارض بشم و اون اینکه هیچ کس نمی گه خدای نکرده خوندن نماز شب به صورت تمام و کمال بده، نه؛ اما وقتی من نمی تونم اینجوری بخونم، برم بمیرم؟!

قرآن عزیز می فرماید: « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» => اى افرادى که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته(واجب) شده، همان‏گونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته(واجب) شد؛ تا پرهیزکار شوید.

اما اگه مریض بودی نمی خواد بگیری، زن شیرده بودی نمی خواد بگیری، زن باردار بودی نمی خواد بگیری، پیر بودی نمی خواد بگیری.

ببینین اسلام ناب محمدی اینه فکر همه چیز رو کرده؛ میگه نمی تونی نماز شب رو با تمام مخلفاتش بخونی اشکال نداره خلاصش روبخون، بازم نمی تونی؟ دو رکعت «شَفع» و یه رکعت «وَتر» رو بخون؛ بازم نمی تونی؟ یه رکعت«وَتر» رو بخون، شب نمی تونی بخونی، اشکال نداره قضاش رو بخون... کور از خدا چی می خواد؟

 

- اینم ثواب نماز شب تا بهش علاقه بیشتری پیدا کنیم:

 

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: شرف مؤمن نماز شب ، و عزت او درخواست نکردن از مردم است .

 

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز شب بخوانید که روش پیامبر شما، عادت صالحان قبل ازشما و از بین برنده بیماریهاى بدن شماست .

 

3.امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز شب روى را سفید مى نماید. نماز شب بوى انسان را خوب مى کند. نماز شب روزى مى آورد.

 

4. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداى عزوجل فرموده است (مال و پسران زینت زندگى دنیاست)
و بدون شک هشت رکعت نمازى که بنده خدا در آخر شب مى خواند(نافله شب) نیز زینت آخرت است .

 

5. از امام صادق علیه السلام روایت شده است : مردى پیش او آمد و از ندارى نالید تا جایى که نزدیک بود از گرسنگى نیز شکایت کند. امام صادق علیه السلام به او فرمود: نماز شب مى خوانى ؟ گفت بله . امام صادق علیه السلام به همراهش رو کرده و گفت : کسى که گمان کند اگر در شب نماز بخواند در روز گرسنه خواهد بود، دروغ مى گوید، زیرا خداى عزوجل غذاى روز را با نماز شب ضمانت کرده است .

 

6. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیهماالسلام روایت مى نماید که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: نماز شب سلامتى بدن ، خوشنودى پروردگار، چنگ زدن به اخلاق پیامبران و طلب رحمت خداوند متعال است .

 

7. رواى مى گوید شنیدم از او که فرمودند: ممکن است بنده اى شبانگاه از خواب برخیزد، در حالى که (از شدت خواب آلودگى ) چانه اش بر روى سینه اش افتاده و به چپ و راست مایل مى شود. در چنین حالى بدون شک و تردید خداوند به درهاى زمین و آسمان دستور می دهد و آنها براى او گشوده مى گردند.
سپس به فرشتگان مى گوید: به بنده من بنگرید که بخاطر تقرب به من و بخاطر عملى که آن را بر او واجب نکرده ام ، چه سختیها یى را تحمل مى کند و امیدوار به سه چیز از جانب من مى باشد: گناهى که آن را ببخشم ، توبه جدیدى نصیب او سازم یا روزى او را زیاد کنم . من نیز شما فرشتگانم را گواه مى گیرم که همه آنها را به او عطا نمودم .

 

8. امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز شب چهره را نیکو، اخلاق را خوب ، بدن را خوشبو، روزى را زیاد و قرض را ادا نموده ، غم و غصه را از بین برده و چشم را جلا مى دهد.

 

9. امام صادق علیه السلام فرمودند: ممکن است مردى دروغى بگوید و بدون تردید بخاطر همین از رزق خود محروم مى شود. عرض کردم . چگونه از رزق محروم مى شود؟ فرمودند: ابتدا از نماز شب محروم مى شود و هنگامى که از نماز شب محروم شد، از روزى محروم مى شود.

 

10.امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا خانه هایى که در آنها شبانگاه نماز با قرآن خوانده مى شود. براى آسمانیان مى درخشد، همانگونه که ستارگان براى زمینیان مى درخشد.

 

11. امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه (همانا نیکیها بدیها را از بین مى برند (فرمودند: نماز مؤمن در شب گناهانى را که در روز انجام داده است ، از بین مى برد.

+ محمد ; ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۸٩
comment نظرات ()